امروزه گسترش شبکه ها و محاسبات رایانه ای و نیاز به استفاده از آن جز لاینفک یک فعالیت اعم از تجاری و غیر تجاری به شمار می آید، به این معنی که شرکت ها و موسسات گوناگون ناگزیر به استفاده از این تکنولوژی جهت تسریع فرآیند دستیابی به اهداف تعیین شده سازمانی خود می باشند. سازمان ها می بایست شرایطی را فراهم نمایند تا بتوانند بیشترین تطبیق را با تغییرات محیط رقابتی داشته باشند. امروزه یکی از چالش های سازمان های بزرگ، رشد جزیره ای سرویس های مختلف سازمان ، خرابی شبکه ، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری و مبحث امنیت است که منجر به فلج شدن کلیه فعالیت های سازمان می گزدد. هر چند ممکن است این مشکلات برای زمان محدود رخ دهد، اما نتایج آن برای سازمان زیان آور و پر هزینه خواهد بود. برخی از این چالش ها عبارت اند از:

۱٫ آلودگی شبکه به دلیل استفاده کاربران از فایل های ویروسی

۲٫ پهنای باند محدود در سازمان و هزینه های افزایش آن

۳٫ سرقت اطلاعات سازمان

۴٫ عدم تجمیع داده ها و فایل های سازمان

۵٫ عدم تسهیل در دسترسی به موقع به منابع مختلف با کیفیت بالا

۶٫ مشکلات تهیه نسخه پشتیبان اطلاعات به دلیل عدم تمرکز داده ها

۷٫ هزینه های بروز رسانی مکرر نرم افزاری و سخت افزاری

۸٫ خرابی سخت افزار و نرم افزار کلاینت ها

۹٫ هزینه های بالای نیروی انسانی مدیریت شبکه

۱۰٫ چالش های کنترل برنامه های مورد استفاده کاربران و ...

چالش های فوق سبب ایجاد نیاز برای خلق تکنولوژی نوین مجازی سازی گردید.

مجازی سازی دسکتاپ
مجازی سازی دسکتاپ

دلایل حرکت به سوی مجازی سازی دسکتاپ:

۱٫ امنیت بسیار بالا و حفاظت از اطلاعات و اسناد سازمان در مجازی سازی دسکتاپ

با بکارگیری این تکنولوژی دیگر نگرانی ای درباره به سرقت رفتن اسناد ، اطلاعات و فایل های مهم سازمان وجود نخواهد داشت و هر کاربری به دسکتاپ ، برنامه و اسناد خود دسترسی خواهد داشت و تمامی این منابع و اطلاعات فقط بر روی دیتا سنتر وجود دارد و به هیچ شیوه ای کاربر قادر به انتقال این اسناد مهم نخواهد بود. چرا که دسترسی ها به شیوه ی کاملاً فیزیکی محدود می باشد و کنترل کاربران به CD ، USB ، Drive و اسناد به اشترک گذاشته شده کاملا تحت کنترل است.

۲٫ کم کردن هزینه ها با تغییر در زیر ساخت سخت افزاری در مجازی سازی دسکتاپ

در ساختاری که در بستر مجازی ایجاد می شود ، به کامپیوترهای فیزیکی کمتری برای کلاینت ها نیاز است ، دیگر نیاز به تهیه کامپیوترهای قوی و گران قیمت نیستید و می توانید از سخت افزارهایی نظیر تین کلاینت بهره ببرید.

۳٫ تجمیع داده ها در دیتا سنترها و مراکز داده در مجازی سازی دسکتاپ

متمرکز کردن دسکتاپ ها ، برنامه های کاربردی ، بانک های اطلاعاتی و اسناد و فایلهای مهم به اشتراک گذاشته شده در مراکز داده ها ، هزینه ی نگهداری و کنترل دسترسی ها را بطور چشم گیری کاهش می دهد و موضوعاتی مانند یکسان سازی اطلاعات (Syncronization، Replication) را از دستور کار خارج می کند.

۴٫ کم کردن هزینه های مدیریتی و نگهداری در مجازی سازی دسکتاپ

سخت افزار کمتر، مدیریت به مراتب کمتری نیاز دارد.همچنین استهلاک و هزینه های جانبی از جمله برق مصرفی کمتر ، فضای کمتر و ...را موجب می شود

۵٫ پایداری و بازیابی به موقع و سریع کامپیوترها و برنامه ها در حالت Down شدن و از کار افتادن

بستر مجازی سازی ، راهکارهای منحصر به فرد برای پایدار ماندن سیستم عامل کلاینت ها ، ویروس ها ، برنامه ، Recovery سریع و مطمئن در مواقع خرابی و بروز مشکل فراهم می کند.

تکنولوژی مجازی میزکار ، با استفاده از مدل پردازشی مبتنی بر سرور ، دسکتاپ کاربر از محل فیزیکی سخت مستقل می کند. در این مدل ، دسکتاپ کاربر بجای اینکه روی حافظه محلی رایانه روی کامپیوتر کاربر ذخیره شود ، روی سرور ذخیره می شود. بنابراین زمانی که کاربر در کار است، تمامی برنامه ، پردازش ها و داده روی سرور در حال اجرا و نگهداری هستند. کاربران با استفاده از مجازی سازی دسکتاپ قادر به دسترسی به دسکتاپ و برنامه های مجازی شده خود از هر شبکه و دستگاهی خواهند بود.